Polski | English |
fotokalendarium | kościoły krakowa | wawel | rynek główny | sukiennice | zdjęcia krakowa | panoramy 360° | Barbakan

Powrót do menu głównego
Mostów Krakowa
MOST POWSTAŃCÓW ŚLĄSKICH

Most Powstańców Śląskich
Decyzja o jego budowie zapadła w 1898 roku. Inwestycja miała być w całości sfinansowana przez władze austriackie, wciąż jednak realizację odkładano ze względu na brak funduszy.

Ostatecznie do prac projektowych przystąpiono dopiero w 1909 r. - na czele zespołu stanął Edward Zitter. Stalowe elementy konstrukcyjne wykonane zostały w C.K. Uprzywilejowanej Fabryce Maszyn L. Zieleniewskiego - Towarzystwo Akcyjne.

Most został oddany do użytku uroczyście w 1913 roku.

Finezyjną konstrukcją ozdobioną ciekawymi detalami nawiązywał do mostów budapesztańskich m.in. do pierwotnej wersji Mostu Elżbiety. Nazwany został Mostem Krakusa, a przez wielu nieoficjalnie Trzecim Mostem. W 1917 roku przeprowadzono przez niego linię tramwajową.

Mosty od wieków otaczała aura tajemniczości, symbolizowały aktywny proces łączenia dwóch często różnych światów, miejsc dotychczas rozdzielonych. Ta symbolika towarzyszyła wielu krytycznym momentom w historii Polski i Świata; także Most Powstańców Śląskich zapisał się w pamięci jako miejsce, w którym dnia 4 lipca 1915 roku doszło do wiekopomnego połączenia Podgórza z Krakowem z udziałem prezydenta Krakowa Juliusza Leo i burmistrza Podgórza Franciszka Maryewskiego.

W styczniu 1945 roku został zniszczony podobnie jak m.in. Most Piłsudskiego przez wycofujące się wojska hitlerowskie. Odbudowany został wg projektu Józefa Szulca z Krakowskiego Biura Studiów i Projektów Mostostal. Ostateczny, współczesny kształt przyjął w 1978 roku.

[ostatnia modyfikacja: 16.I.2012]

źródło:
- Rożek M., 2002, Mosty Krakowa, Wydawnictwo Baran i Suszczyński Kraków,
- praca zbiorowa, 2000, Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa - Kraków.
Kontakt 2004 - 2017 © Paweł Krzan KRFOTO Mapa Strony