Polski | English |
fotokalendarium | kościoły krakowa | wawel | rynek główny | sukiennice | zdjęcia krakowa | panoramy 360° | Barbakan

Powrót do menu głównego
Mostów Krakowa
MOST IM. MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Most im. Marszałka Józefa Piłsudskiego jest obecnie najstarszym spośród mostów Krakowa, nazywany był także Drugim Mostem, Czwartym Mostem również Żółwim Mostem lub po prostu Żółwiem. Łączy Kazimierz (ul. Krakowska) z Podgórzem przez ul. Legionów Piłsudskiego.

Miejsce pod budowę konstrukcji mostu wytyczono nieopodal przeznaczonego do rozbiórki Mostu Podgórskiego łączącego ulicę Mostową z podgórską ulicą Kazimierza Brodzińskiego. Demontażu elementów starego mostu ostatecznie dokonano w 1936 roku czyli 3 lata po otwarciu Mostu Piłsudskiego.

Prace związane z budową mostu rozpoczęły się w 1925 roku. Podzielone na kilka etapów trwały do 1933 roku. Budowę realizowano na podstawie projektu zespołu konstruktorów z Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem prof. zw. dr inż. Andrzeja Pszenickiego.

Stalowe elementy mostu zostały wykonane w krakowskiej Fabryce Maszyn Zieleniewskiego. Kratownicowa, nitowana konstrukcja mostu oparta jest na dwóch filarach. Ma długość 147,5m i szerokość 18,5m. Wyróżniające się przęsło środkowe mierzy 72m długości i oparte jest na dwuprzegubowym schemacie statycznym.

Budowę samego mostu zakończono w 1933 roku - uroczyste otwarcie odbyło się 19 stycznia tegoż roku. W celu zapewnienia dojazdów do mostu urbaniści dokonali zmian w zagospodarowaniu przestrzennym tej części Krakowa; od strony Podgórza wyburzono halę targową zaś od strony Kazimierza kamienice przy ulicy Krakowskiej. Prace dotyczące okolicznej infrastruktury zakończyły się w 1935 roku. Budowa mostu sfinansowana została z funduszy miejskich oraz przez samych jego Obywateli, którzy za korzystanie z przeprawy wnosili opłaty, przykładowo: 5 groszy za przeprawę pieszo lub ze zwierzęciem, 10 groszy furmanką, 20 groszy samochodem.

Zawierucha II Wojny Światowej nie oszczędziła mostu - został wysadzony niemalże w 12 rocznicę otwarcia przez wycofujące się wojska hitlerowskie. Po wojnie na czas rekonstrukcji został tymczasowo zastąpiony przez drewnianą kładkę. Do ponownego użytku oddano w 1948 roku nadając nazwę - Most Kościuszki, a mniej oficjalnie nazywając Drugim Mostem. W pamięci Obywateli Krakowa przetrwał jako Most Piłsudskiego - oficjalnie jednak dopiero w 1990 roku przywrócono tę nazwę.

Obecnie most jest jednym z obiektów na trasie Krakowskiego Szlaku Techniki.

[ostatnia modyfikacja: 13.VIII.2011]

źródło:
- Adamczewski J., 1992, Kraków od A do Z, Krajowa Agencja Wydawnicza Kraków,.
- Kubalski E., 2010, Niemcy w Krakowie. Dziennik 1.IX.1939 - 18.I.1945, Wydawnictwo Austeria.
- praca zbiorowa, 2000, Encyklopedia Krakowa, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa - Kraków.
- Wikipedia.
Kontakt 2004 - 2017 © Paweł Krzan KRFOTO Mapa Strony